måndag 26 september 2016

Brygd #154: Västlig 12





Så har det blivit dags för en kvasi-klon av ett något mytomspunnet öl: Westvleteren 12 eller Westy 12 som det ibland kallas i folkmun. Enligt "Brew like a monk" innehåller extraktnotan pilsnermalt (och även pale ale-malt), mörk sirap och socker, och färgen är 40 SRM! Det där sistnämnda ställer jag mig rätt skeptisk till och siktar på 20 SRM i färg i stället, vilket möjligen kan vara en smula lågt. En viktig faktor är sirapen, och jag lyckades få tag på CandiSyrups 90 SRM-variant. Egentligen behöver man deras mörkaste variant, och för att kompensera för detta och få upp färgen valde jag lite rejält mörk karamellmalt också. Vi får se var detta hamnar, förmodligen kommer det inte bli så jättelikt originalet.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1090
  • FG 1012
  • Abv 10,2 %
  • IBU 40
  • SRM 20
  • mäsk-pH 5,61
Malt:
  • 7 kg pilsnermalt
  • 500 g mörk kandisirap (SRM 90)
  • 300 g mörk karamellmalt (SRM 150)
  • 200 g strösocker
Infusionsmäskning vid 65 C i en timma.

Humle:
  • 20 g magnum i 60 minuter
  • 20 g strisselspalt i 20 minuter
  • 20 g hallertau mittelfrüh i 20 minuter
  • 20 g strisselspalt vid kokslutet
  • 20 g hallertau mittelfrüh vid kokslutet
Total koktid c:a 80 minuter.

Vatten:

Göteborgsvatten med följande tillsatser:
  • 5 g kalciumsulfat till mäsken
  • 1/2 tsk 80-procentig mjölkyra till lakvattnet
Jäst:

Jäsning med WLP530 (halva jästkakan från Västlig blondin)
  • Vid 23-25 C i 5 dagar
  • vid 22-23 C i 10 dagar
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter från kokslutet.
  • Kolsyrejäsning med strösocker, 7 g/l
Västlig 12 vs. Westy 12 (2016-12-07):

Det har runnit mycket vatten under broarna sedan detta inlägg skrevs, men jag fick för ovanlighetens skull problem med kolsyrejäsningen, detta trots att denna jäst ska ha en alkoholtolerans på minst 12 %. Men så kan det vara ibland, och jag blev till sist tvungen att öppna alla flaskor och pytsa i några korn Safbrew F2 i varje flaska. Därefter tog det sig, och så har det äntligen blivit dags för en jämförelse mot förlagan. Tyvärr var min flaska av Westvleteren 12 (W12) två år gammal, så jämförelsen blir kanske inte helt rättvisande.

Skillnaderna börjar redan vid upphällningen; V12 är tydligt mörkare såväl avseende vätskan som skummet, och dessutom en smula grumligare. W12 är fruktig, karamellig och med en del madeiriserade oxidationstoner med inslag av russin och torkad frukt. V12 är intensivt fruktig med lite toner av järn och mörkt socker/sirap, samt en del blommig humle. W12 vinner knappt.

Vad gäller munkänsla, torrhet och beska så är det ganska jämnt lopp. Dock har V12 en lätt gräsig/teig beska som gör att W12 vinner knappt även här.

Total sett så vinner alltså W12 knappt, men jag tror segermarginalen hade blivit större med en yngre version. Jag föredrar nämligen W12 (liksom de flesta öl) färsk. Hursomhelst, ställningen är således Fabrikörn vs. Omvärlden 31 - 34.

5 kommentarer:

  1. Har du hunnit provsmaka brygden? Intressant att se vad du anser om D90.
    Har diskuterat lite fram och tillbaka angående Belgiska öl och kolsyrenivå på diverse sidor.
    Jag ser att du nöjer dig med 7g/l i primning till en öl som ifrån bryggeriet ligger runt 3-3.5co2/v.
    Då du har jäst ölet vid 25c som högst med aktiv jäsning (antar jag) så borde din öl ha 0.76 volymer kvar av kolsyra. För att komma upp i 3volymer skulle en tillsats av 9g/liter krävas. (Allt enligt http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/).
    Då jag håller på att bli tokig på hur fan Duvel klarar över 4volymer, Orval 5volymer och bottensatsen ligger lugnt och fint kvar i botten skulle jag gärna höra dina tankar om detta.
    Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolsyrejäsningen av denna har gått tröt, och till sist fick jag pytsa i några korn Safbrew F2 i varje flaska. Nu verkar den vara på G så jag återkommer inom kort med provsmakning och jämförelse med originalet.

      Angående CO2 så föredrar jag själv måttliga nivåer, och kör som mest med 7-8 g/l. (F.ö. är det den varmaste temperaturen efter fullbordad jäsning du ska använda, i detta fall 23 C).

      Jag tror att Duvel & Orval (m.fl.) centrifugerar ölen och tillsätter små mängder färsk jäst vid flasktappningen. Då får man minimalt med bottensats vilket nog är ett måste vid så höga CO2-nivåer.

      Radera
  2. Tråkigt att höra. Hoppas den vaknar till.
    Tack för den informationen. Jag får nog helt sonika böja ner huvudet och nöja mig med 7-8g/l jag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den har vaknat till liv och borde vara fullt kolsyrad nu. För övrigt är just Westy 12 notorisk vad gäller bottensats, då man ofta får vaska 5-10 cl om man inte vill ha med bös i glaset (vilket jag inte vill).

      Radera
    2. Skönt. Jo jag har 10st kvar ifrån 2 6pack med glas. Inte min favorit öl då jag föredrar st bernardus 12 men mycket god är den.

      Radera