onsdag 22 juni 2016

Pseudolambik - sats #25




Efter alla vårens tappningar av diverse p-lambikprodukter hade jag en tom glasdamejeanne stående. Eftersom bryggsäsongen var avslutad och all utrusning var ihopstuvad i källaren hade jag ingen lust att brygga en fullödig p-lambik. Efter de goda resultaten med min första extraktlambik beslutade jag mig för att brygga ännu en slik. Detta kräver bara en timmas kok av drygt 10 liter, och kylning kan ske i ett isbad i vasken. Mycket praktiskt. Troligtvis blir detta basen för nästa vårs fruktlambikar.

Data:
  • Satsstorlek 25 l
  • OG 1045
  • IBU ~10
  • SRM  ~2
Extraktgivare:
  • 2,5 kg ljust maltextrakt
  • 400 g maltodextrin
Humle:
  • 40 g savinjski goldings i 60 minuter
Total koktid 60 minuter.

Mikroorganismer:

Jäsning vid varierande källartemperatur med
  • några gram Safbrew T-58
  • bottensatser från allsköns lambikar, såväl kommersiella som hembryggda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar