onsdag 27 maj 2015

3 små rum 3,5m - Fabrikörns säsongsöl


En 3,5-metersgrind.

Det har blivit dags för en ny bloggkategori - Kommersiell Fabrikörns. Något många hembryggare säkert kan känna igen sig i är att återkommande få frågor om när deras öl kommer finnas till försäljning på Systembolaget. I mitt fall blir svaret att det inte kommer att ske; bryggandet är för mig enbart en hobby, och eftersom jag har ett stimulerande och ganska välbetalt jobb ser jag ingen anledning att satsa kommersiellt. Däremot är jag öppen för att någon annan kommersiell aktör brygger öl efter mina recept i olika samarbetsprojekt. Det har faktiskt redan skett två gånger i samband med All In Beer Fest.

En annan samarbetspartner som det troligen kommer bli återkommande bryggningar med är Reza på 3 små rum. Han har köpt in ett hundraliters bryggverk som han brygger med i caféets lilla kök. Avståndet från köket/bryggeriet till baren är 3,5 meter, och namnet på bryggeriet är därför 3 små rum 3,5m. Intentionen är att brygga enbart för servering på plats, och att låta olika hembryggare få chans att testa sina alster för en större publik. Premiär för egen del blev det i lördags då vi bryggde en saison ungefär efter detta recept. Den enda modifikationen var att vi använde WLP568 som jäst, då den är lite lättare att jobba med, men samtidigt ger tydlig Dupont-karaktär.

Det är alltid lite knepigt att brygga med ett annat bryggverk än man är van vid. Det mesta löpte på smärtfritt förutom en krånglande termometer som gjorde att vi var lite osäkra på lakvattnets temperatur. Vi la oss dock på den säkra sidan så att vi inte lakade för varmt, och lakningen gick helt smärtfritt. Dessutom fick vi ett ganska bra utbyte och landade på OG 1060 vilket var högre än vad jag själv fick. Vi planerar att servera halva satsen som den är, samt den andra torrhumlad med mosaic. Jag återkommer om resultatet efter provsmakning.

Angående namnet så har jag efter UnTappd-debaclet i samband med All In Beer Fest 2014 bestämt mig för att kommersiellt bryggda versioner av mina öl ska heta något med Fabrikörns, detta för att i framtiden slippa få felaktiga incheckningar på min egen Untappd-sida.

2 kommentarer:

  1. Mäktigt! Någon gissning om när den kommer finnas att testa på 3 små rum?

    SvaraRadera