torsdag 29 november 2012

Bryggningar våren 2013


Våren 2013 blir ganska annorlunda jämfört med de senaste åren. Till att börja med blir det ingen traditionsenlig lagerbryggning i april av det främsta skälet att temperaturen i mitt vindsförråd inte ligger stabilt på en lämplig temperatut då. Oftast är det lite för varmt, men framförallt är det för stora dygnsvariationer.

Vidare blir det till skillnad från de senaste två åren inga tyska överjästa öl under februari, inte heller blir det några saison-bryggningar som under 2010 och 2012. Men det blir förstås en massa annat intressant och förhoppningsvis gott.

Fokus under våren ligger på jästen. Det blir flera öl med ovanliga jäststammar och i något fall även med andra kryp. Och då har jag inte räknat med mina pseudolambikbryggningar som fortsätter under våren med två nya satser.

Januari:

Under januari månad ska jag ge mig på att jäsa med sake-jäst. Inspirationen till detta kommer från Nøgne Ø Red Horizon som jag tyckte hade väldigt spännade jästtoner. Sakejäst har ganska hög alkoholtolerans så jag ska försöka passa på att brygga mitt starkaste öl någonsin. Det jag tänker brygga med denna jäst är
  • Nipponale, en pale ale med Sorachi Ace som enda humlesort
  • Sakeale, en barley wine inspirerad av just Nøgne Ø Red Horizon men med något måttligare alkoholhalt, säg 12-13 %
Februari:

Denna månad krestar bryggningen kring champagnejäst, och inspirationen kommer i första hand från Omnipollo Leon som är ett härligt fräscht öl bryggt just på champagnejäst. Jag ska föröka komma över den lite ovanliga franska humlesorten Strisselspalt som jag tidigare har använt i belgiska öl med goda resultat. De öl som är aktuella är
  • Champisöl, åter en vanlig pale ale
  • Skumpaöl, en trippelaktig sak som jag hoppas ska kunna användas vid festliga tillfällen
Mars:

Denna månad användes traditionellt för att brygga lite starkare saker som skulle hålla över sommaren tills bryggningen kunde starta igen i september. Jag tänker i stället brygga öl som bör drickas ganska omgående, mer bestämt amerikanska humlestinna öl med i nuläget obestämda humlesorter
  • Ipa
  • Svart ipa
April:

gra belgiska öl måste vi ju stoppa in, och april är en bra månad för detta. Jästen grunnar jag på, men ölen blir i alla fall
  • Belgo-ipa, en ljus, torr och humlig sak i samma anda som XX Bitter
  • Spököl, en ljus & fräsch öl sekundärjäst med bottensatsen från en eller flera Fantôme-flaskor, inspirerad av grabbarna grus från sommarölsträffen 2012
Maj:

Under sköna maj låter vi traditionen leva vidare med en single-hop ale samt en dubbel-ipa.
  • Waimeale kommer bryggas med den för mig sprillans nya nyzeeländska humlesorten Waimea
  • Dubbel-ipan blir nog en repris av C4 IPA med Cascade utbytt mot Citra
I teorin tycker jag själv att detta låter helt fantastiskt, men verkligheten har ju en tendens att ställa till det så det återstår att se var det hela hamnar. 

1 kommentar: