söndag 17 juni 2012

Fabrikörns resultat i SM 2012


Inför SM vågade jag mig åter på en liten förhandsgissning, och denna gång var jag nog rätt i snitt, även om det spred en hel del. Protokollen var länge på villovägar, och när de till slut kom så var de om möjligt ännu knappare och mer svårlästa än i fjol. Tävlingen har uppenbarligen drabbats av viss växtvärk på senare år, då antalet deltagande öl har flerdubblats. Antalet öl per huvudklass som varje domargrupp ska bedöma under en dag börjar bli svårhanterligt, så det är fullt begripligt att domarprotokollen blir lidande. Vill man ha en utförlig domarbedömning kan man med fördel skicka in öl till SHBF vid sidan om SM, vilket är helt gratis för SHBF-medlemmar om jag har fattat det hela rätt. Till SM skickar man lämpligen sådant man är nöjd med och tror har en chans att ta medalj.

Nåväl, nedan följer domarnas betygsättning av mina öl i stigande ordning. I år hade de rena sifferbetygen återkommit, vilket jag uppskattar. De angivna betygen nedan är genomsnittet avrundat till hela poäng.

Dubbel:

Den något för ljusa färgen noterades. En av domarna tyckte att den å ena sidan var för söt, men å andra sidan var torr och trevlig, hur det nu går ihop. Övriga kommentarer var svårlästa, men summan av kardemumman var att den var okej, om än ingen typisk dubbel. Poängen blev 30.

Dubbelbock:

Även denna gång blev jag lite besviken på betyget då jag själv var väldigt nöjd. Denna gång var det kärvhet och lite för hög beska som var det stora klagomålet. Kärvheten har jag själv aldrig känt av, och beskan låg förvisso i den övre delen av det tillåtna intervallet. Jag får öppna en ny flaska inom kort och se om det har hänt något med ölet. Det kan ju ha varit en dålig flaska också. Betyget blev hursom 32 poäng.

Säsongsöl:

Den dåliga utjäsningen (1012) gick samtliga domare förbi, eller så var det något man inte brydde sig om. Den fick i stort goda omdömen och hamnade på 39 poäng.

Detta var alla protokoll jag fick. Kornvinet lämnade Rick Lindqvist in, och jag har inte hört något än om hur det gick, så en uppdatering kommer på detta så småningom. Tripeln däremot fick guld i huvudklass 9 ("belgiska och franska specialöl") och gick vidare till den totala finalen, där det dock inte blev någon medalj. Jag har inte fått någon bedömning än, men eftersom den vann i samma klass som min Säsongsöl så borde den rimligtvis haft minst 40 poäng, förmodligen betydligt bättre.

Jag fick däremot en låda med priser som visade sig innehålla:
  • 5 kg vetemalt (krossad)
  • 100 g sovereign-humle (pellets)
  • 500 g perle-humle (pellets)
  • 500 g admiral-humle (pellets)
  • 1 paket Wyeast 1968
Vetemalten kommer komma väl till pass när jag ska brygga veteöl i höst. Sovereign kan tydligen användas som ersättare till fuggles och east kent golding, så den och jästen kan jag använda när jag ska brygga engelskt, även det i höst. Tysk humle har man ju alltid användning för, men frågan är hur jag ska göra åt ett halvt kilo admiral, som är en ren bitterhumle?

3 kommentarer:

  1. Vårt domarprotokoll hamnade i Karlskrona och jag har bett han som fått det att skicka hem det till mig.

    SvaraRadera
  2. Kom igen Fredrik, gå domarutbildningen, jag vet att du vill ;) Dessutom får du trevlig sällskap av mig och Martin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ni fixa så att utbildningen blir i Helsingborg så hänger jag definitivt på. Göteborg är förstås ännu bättre.

      Radera