fredag 30 oktober 2009

Brygd #51: Defibrillator Dubbelbock


Samtidigt som jag flasktappade Fabrikörn's postmoderna lager så tappade jag om en dubbelbock som jag bryggde 17 oktober. De flesta dubbelbockar har ett (ofta putslustigt) namn som slutar på -ator. Jag vill förstås inte vara sämre och döpte därför min dubbelbock till Fabrikör Ekstedts Defibrillator. Men var lugn, jag är vid god hälsa och kommer kunna brygga många år till.

Dekoktionsmäskning var betydligt smidigare än jag hade befarat. Jag lyckades pricka de flesta temperaturstegen någorlunda rätt, vilket lär vara det knepigaste för en hembryggare. Visserligen tog det mer tid än en vanlig infusionsmäskning, men dekoktionsmäskning är ändå något jag vill rekommendera om man vill brygga ett lite maltigare öl.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • BU 29
  • OG 74
  • FG 15
  • Abv: 7,7 %
  • SRM: 18 (mahognyfärgad)
Malt:
  • 2 kg pilsnermalt
  • 2 kg münchnermalt
  • 2 kg wienermalt
  • 1 kg caramünchnermalt (40 SRM)
  • 100 g chokladmalt
Dekoktionsmäskning i två steg enligt Radical brewing (R. Mosher), sid. 109.

Humle:
  • 20 g centennial, 90 min
  • 20 g hallertauer mittelfrüh, 10 min
Total koktid 120 minuter.

Jäst:

Jäsning med Saflager W-34/70
  • vid 10-15 C på vinden i två veckor
  • kallagring vid 5 C i en månad
Bedömning:

Fin rödbrun färg, lite tunt beige skum, men det blir nog bättre med tiden. Doften är maltig och lätt chokladig med en tydlig örtig humleton, alkoholen märks inte. Medelfyllig med lite klen kolsyra. Relativt torr med en lätt beska.

Den blev bra, men personligen hade jag sett lite lägre utjäsning och därmed mer restsötma. Den örtiga humletonen känns lite malplacerad, men den kommer dämpas med tiden. Till SM i april hoppas jag detta öl ska vara på topp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar