tisdag 7 februari 2017

Brygd #159: Kölsch


Kölnvatten.

Mina två tidigare försök till kölsch har enligt min egen mening varit högst lyckade. Därför lämnades de båda gångerna in till domartävlingen i SM, vilket inte har blivit någon succé direkt. Första versionen fick klagomål på för mycket humlearom, något som jag givetvis var medveten om var en avvikelse mot stiltypiskheten. Andra gången drog jag medvetet ner på humlen för att bättre matcha SHBF:s typdeffar. Denna anpassning till normen hade jag dock inget för, eftersom jag uppenbarligen hade förväxlat min kölsch med en belgisk enkel.

Denna gång är det tillbaks till att göra som jag vill, då jag först ändå inte trodde mig hinna få klart ölen i tid till SM som går av stapeln redan i slutet av mars. Dock ändrade jag mig och insåg att en månad från bryggdag till inlämning ändå borde räcka. Det blir inte lika mycket humle som första gången, men mer än genomsnittet. Vid förra årets pubrunda i Köln slogs jag av hur de i min mening bästa exemplaren faktiskt hade lite mer än en obefintlig humlearom.

På jästsidan hade jag normalt kört med någon av de tidigare flytande jästerna. Men så vann jag en påse Safale K-97 på fjolårets SM. Egentligen är jag skeptisk till torrjäster med undantag av neutrala varianter som US-05 eller W-34/70. Men då de skäggande kaninerna bryggde sin utmärkta Kühl med denna jäst så går det uppenbarligen att få till en snygg kölsch med den.

Data:
  • Volym 25 l
  • OG 1045
  • FG 1008
  • Abv 4,9 %
  • SRM 3
  • IBU 20
  • mäsk-pH 5,08
Malt:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 1 kg vetemalt
Infusionsmäskning vid 65 C i en knapp timma.

Humle:
  • 10 g magnum i 60 minuter
  • 20 g hallertauer mittelfrüh i 20 minuter
  • 20 g spalter select i 20 minuter
  • 20 g tettnanger i 20 minuter
Total koktid drygt 60 minuter.

Vatten:

Göteborgsvatten med följande tillsatser
  • 5 g kalciumklorid i mäsken
  • 10 ml mjölksyra i mäsken
Jäst:

Jäsning med 1 paket Safale K-97
  • vid 16 C i 3 dagar
  • vid 22 C i 7 dagar
  • vid 5 C i 3 dagar
Övrigt:
  • 1 krm Protafloc tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • kolsyrejäsning på flaska med strösocker, 5 g/l
Bedömning 2017-03-06:

Efter två veckors kolsyrejäsning finns det fortfarande en viss disighet i det halmgula ölet. Skumkronan är fin och hänger med bra.

Aromen är sädig och en smula jordig med vad jag uppfattar som en renare jästprofil jämfört med andra tidigare använda jäststammar. Lite diskret örtig humle kan skönjas i bakgrunden.

Kroppen är lätt till medelstor, kolsyran är måttlig. Avslutningen är torr med låg beska. Det finns också en lätt syrlighet som jag kände även vid flasktappningen. Utan att tråka ut mina läsare med detaljer så har jag insett att jag nog överdoserade mjölksyran en smula. Skulle dock gissa att pH är över 4 ändå.

Det var ett lättdrucket och uppfriskande öl ändå, som säkert passar bra att dela ut till stor stark-drickare.

1 kommentar:

  1. K-97 funkar bra i Kölsch (Jag vann brons med min Kölsch förra året med den). Överlag gillar jag den jästen, den skapar en liten fräsch syra som är väldigt behaglig.

    SvaraRadera