söndag 12 juni 2016

Bryggsäsongen 2016/2017




Ännu en bryggsäsong är till ända, induktionshällen är ordentligt rengjord, bryggprylarna är återbördade till källarförrådet över sommaren, medaljerna har stoppats undan djupt ner i en låda och locket har lagts på brunnen. Därmed är det dags att börja planera för nästa säsong, och precis som i matlagningsprogrammen så har jag redan gjort detta i förväg.

Jag gillar den här lunken jag har kommit in i de senaste åren, där jag brygger två öl på stöten med samma jäst, sedan väntar en eller två månader innan jag brygger nästa par. Och där tre av omgångarna per säsong ägnas åt belgiska öl, medan de tre övriga fokuserar på engelskt, tysk respektive amerikanskt. Det är ett mönster som dessutom passar bra ihop med den varierande temperaturen för mitt källarförråd där jäsningen sker initialt.

För de belgiska omgångarna kommer jag denna säsong satsa på att brygga någon slags kvasi-kloner, d.v.s. öl som försöker efterlikna vissa original men ändå inte följa dem slaviskt. Jag låter den som är på det humöret roa sig med att försöka lista ut vilka öl det handlar om; de putslustiga namnen ska nog ge en del ledtrådar.

September

Här blir det öl inspirerade av ett belgiskt bryggeri som köper jäst från ett annat lika känt bryggeri.  Man jäser dock vid betydligt varmare temperaturer än hos jästens källa vilket passar bra för min källare i september. Ölnamnen låter lite som hämtade från SMHI:s väderutsikter för Kattegatt.
  • Västlig 6
  • Västlig 12

November

Här blir det brittiska öl jästa i en källare som förhoppningsvis är något svalare än vid förra årets rekordmilda höst. Med min nya favortitjäst West Yorkshire tänker jag mig göra

December

Här blir det öl inspirerade av ett annat högt aktat - i synnerhet av undertecknad - belgiskt bryggeri. Jag ska försöka odla upp deras jäst från flaska, även om de själva hävdar att det inte är originaljästen i flaskan. Men den jästen som finns ska ändå ge bra resultat sägs det ibland, så det är väl hög tid att prova själv och brygga
  • Farsbärs
  • Klosterboss

Februari

Som brukligt de senaste åren blir det svaljästa tyska öl, exakt vad har jag inte bestämt mig för än. Kanske blir det altbier i varierande alkoholstyrka. Eller så försöker jag mig på lageröl igen, trots att det kanske är lite för varmt i min källare. Jag är sugen på att göra en frankisk lager, samt ännu en dubbelbock. Det faktum att ett av priserna för mitt SM-silver var en påse Safale K-97 innebär kanske ändå att det blir överjäsning.

Mars

Här blir det amerikanskt i vid betydelse. Det blir US-05 som jäst, med vilken jag jäser
  • En single hop-öl med någon spännande nya världen-humle
  • En dubbel-ipa

April

För att avsluta blir det ännu två belgare där jag tror namnen direkt avslöjar inspirationskällan.
  • Förgylld chimär
  • Blå chimär
Den sistnämnda är en stark kandidat till mitt bidrag vid Amylases Vinterölsträff 2017.

P-lambikar & derivat

Som tidigare säsonger kommer jag brygga fyra pseudolambikar med två månaders mellanrum, och eventuellt ytterligare någon. En pseudogeuze kommer blandas och buteljeras i början av 2017. Troligen släpper jag minst en ren p-lambik också.

Vad gäller övriga lambikprodukter så kommer det släppas
  • Några varianter med bär och frukt,och jag siktar främst på
    • vinbär, som jag har ganska god tillgång till
    • vindruvor, om jag kommer över ett lämpligt parti
    • björnbär, i den mån jag får tag i några
    • allmänt vad jag kommer över, är sugen att testa hjortron samt slånbär
  • Några torrhumlade varianter; jag är sugen att testa mer klassiska humlesorter
  • Några fler skärningsöl., det återstår att se vilka öl jag ska blanda med. Jag tror mest på ljusa och torra öl, så en kölsch, single hop-apa eller ljus och svag belgare kanske kan vara ett alternativ.
  • Några övriga produkter som jag i nuläget inte har någon aning om.
Generellt så blir det nog något färre släpp än den gångna säsongen då jag tog ut ovanligt mycket lambik under föregående säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar