torsdag 4 februari 2016

Pseudolambik - sats #23




För att hålla slentrianledan borta och testa lite nyheter tänkte jag denna gång (och några fler framöver) testa att använda en mer karaktärsfull (läs fenolisk) Saccharomyces-jäst. Enligt teorin ska detta öka möjligheten för Brettanomyces att producera 4-etyl-fenoler som är den karaktäristiska aromen av stall man förknippar med Brett och som ofta går under den något töntiga benämningen "funk". Jag ser ingen anledning att betvivla detta men frågan är som alltid hur stor smakpåverkan det blir i slutändan. Ett paket T-58 är i alla fall inhandlat för att utröna detta.

Data:
  • Satsstorlek 23 l
  • OG 1050
  • SRM 5
  • IBU ~15
Malt & extraktgivare:
  • 3 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
  • 1 kg mörk münchnermalt
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 44 C
  • 55 C
  • 62 C
  • 70 C
  • 82 C
Humle:
  • 30 savinjski goldings
Total koktid 90 minuter.

Vatten:

Göteborgsvatten.

Mikroorganismer

Jäsning vid varierande klädkammartemperatur med
  • 3-4 g Safbrew T-58
  • bottensatserna ur olika lambikar, kommersiella såväl som hemgjorda
Bedömning 2016-09-01:

Det där med att använda en mer fenolisk jäst verkar inte ha haft någon påtaglig effekt; denna p-lambik smakar ungefär som mina tidigare med toner av cider och höstlöv. Om något har den kanske lite beskedligare karaktär än genomsnittet, vilket naturligtvis kan bero på lite vad som helst. Några fler satser med T-58 måste testas, och gärna paralellt med andra, innan någon som helst slutsats kan dras.

En viss strävhet kan skönjas, och syran är rätt påtaglig med pH 2,97 vilket förstås är i lägsta laget. Det är dock inte någon ättiksyra att tala om så att det är ändå okej.

8 kommentarer:

  1. Alla dina olika satser, hur förvarar du dem? Om du tar en del för göra geuze låter du resten vara kvar i jäskärlet? Hur förvarar du allt? Jag har en liten hall ner till källaren där jag har tre satser lambic men det börjar bli lite ont om plats. Sannolikt kommer allt flyttas ner i källaren när det blir lite varmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Better bottle och glasdamejeanner i olika storlekar är lösningen; 20-25 l, 10-12 l, 5 l, enlitersflakor. Man bör alltid ha kärl fyllda upp till halsen. En vanlig källare borde f.ö. fungera året runt.

      Radera
  2. Så om du tappar ut från ett jäskärl så det resterande hälls över till ett mindre kärl?

    (Det är fö jag som kommenterar under Askatasuna på shbf, tänkte jag kan ta lite mer specifika frågor här om det är ok).

    Vår källare (som är på 100+ m²) kommer oftast inte över 18-19 grader mitt i sommaren, jag tänker det är ett problem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl en jättebra temperatur, men om det är så svalt på sommaren så kanske det är för kallt på vintern. Men så länge det är över 10 C borde det gå bra. Det går lite långsammare bara vilket inte behöver vara en nackdel. Man tager vad man haver tänker jag.

      Radera
  3. Mm jag ska hålla lite mer koll på temperaturen för se ungefär hur den ligger. Jag har en liten plan att i höst köpa mig ett vinfat och då kommer den ju få stå i källaren.

    SvaraRadera
  4. Kollade lite och typ 8.3 grader i den kalla delen av källaren, ungefär 10.6 i den lite varmare. Då är det drygt 3 grader ute men när det är minusgrader så är det sannolikt ner mot 6-7 i den "varmare" också. Får se om det går och ha ett fat där nere.

    SvaraRadera
  5. Hur förvarar du dina bottensatser som du tillsätter och hur mycket pratar vi om. Ca 1cm kvar i flaskan. Om jag skulle dricka några lambik i helgen, kan jag då förvara dem i kylen med en folietopp och brygga helgen efter...hållbarhet?//Mattias E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bottensatserna är väldigt robusta skulle jag vilja säga.

      Radera