onsdag 2 april 2014

Fruktpseudolambik - Vinbärs


Några svarta får vinbär har slitit sig loss från sin humlepåse.

Efter förra årets inledande försök så hade jag som mål att ha minst hälften svarta vinbär i årets version. Nu är jag visserligen utlämnad till vad som kommer i min väg, men via olika källor fick jag ändå en blandning som jag tror kan bli bra.

Jag var ute på Bjärby självplock och plockade såväl svarta som röda vinbär. Det kommer jag nog inte göra om; dels blev jag sönderbiten av en massa bromsar, men framförallt var det ganska utplockat. På en timma plockade jag lika mycket röda vinbär som jag plockade på en kvart från en överfull buske utanför mitt lokala sushi-hak som ingen verkade förbarma sig över. Jag fick även en mindre skörd svarta vinbär från en buske på bakgården till vår bostadsförening. Utöver det fick jag plocka av en svart vinbärs-buske hemma hos hembryggaren Peter Nilsson, och jag fick dessutom en rejäl skörd svarta från ratebeerianen Tomas Lundin.

Blandning:
  • 5 l sats 3
  • 10 l sats 4
  • 5 l sats 5
  • 3 kg svarta vinbär
  • 2 kg röda vinbär
  • 120 g bitsocker
Data:
  • OG 1052
  • FG 1010
  • Abv 5,5 %

3 kommentarer:

  1. Wow, the colour is amazing! I've brewed a couple of sour beers and you're inspiring me to get some more going. Sorry for commenting in English but I've got no Swedish. I've just been reading using google translate.

    SvaraRadera
  2. Great!

    I guess that the"pun" (or playing with words) of the beer name got lost in translation, so I might as well explain it for you and any other possible english-speaking readers.

    Vinbär is the swedish word for "currant", and it literally means "wine berry". Now, Vinbärslambik would be the swedish word for "currant lambic", shamelessly fusing two words together to one as we do in the Scandinavian languages (and German as well). So Vinbärs could be seen as a shorthand for Vinbärslambik.

    But "bärs" is also swedish slang for "beer", and "vin" means wine, so Vinbärs could also be read as "wine beer".

    SvaraRadera
  3. Thanks for explaining that! I would never have gotten it otherwise.

    SvaraRadera