söndag 2 februari 2014

Brygd #123: Kölsch



Det är dags för ett andra försök att göra en kölsch. Senast blev det väldigt gott tyckte jag själv, men denna gång ska jag dra ner på de sena humlegivorna för att få det lite mer stiltypiskt. Jag ska även göra en något större förkultur för att försöka få en ännu renare jäsprofil, även om den förra versionen inte var någon esterbomb direkt. Till sist blir det lite kalciumklorid i koket för att lyfta maltigheten en smula efter en rekommendation av Eric Warner i "Classic beer style series - Kölsch".

Data:
  • Satsstorlek 25 l
  • OG 1045
  • FG 1008
  • Abv 4,9 %
  • SRM 3
  • IBU 25
Malt:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 1 kg vetemalt
Infusionsmäkning i en timma vid 64-65 C.

Humle:
  • 20 g perle i 60 minuter
  • 20 g saaz i 20 minuter
  • 20 g spalter select i 20 minuter
Total koktid 90 minuter.

Jäst:
Jäsning med WhiteLabs WLP036 (förkultur på 2 l)
  • i en vecka vid 16 C
  • i en vecka vid 21 C
  • i två veckor vid 5 C (kallagring)
Vatten:

Göteborgsvatten med följande tillsatser:
  • 5 g kalciumklorid tillsatt 20 minuter från kokslutet
Övrigt:
  • 1/2 kryddmått Protafloc tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med strösocker, 6 g/l
Provsmakning 15/3 2014:

Ölet hälls halmgult med en lätt disighet - kölschjäst har ganska dålig flockulering - och med ett rejält vitt skum.

Aromen är sädig och brödig, med en lätt fruktighet som drar åt röda äpplen. En viss gräsig och örtig humleton kan skönjas också.

Munkänslan är förhållandevis fyllig med tanke på FG, och kolsyan är måttlig. Avslutningen är halvtorr där den minimala restsötman säkert framhävs av den ganska beskedliga beskan.

Ett rent, fräscht och elegant öl utan några störande bismaker överhuvudtaget. Det återstår att se hur SM-domarna uppskattar den.

11 kommentarer:

  1. En bild från Düsseldorf, förstår jag?!

    SvaraRadera
  2. Spannend! Lämnade in en i samma klass jäst med WLP029 och helt utan vetemalt och kalciumkloridtillsats, men du har expertisen på din sida. Håller med om den brödiga/sädiga aromen. Eller som en bekant sa: Den luktar mer öl än öl brukar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vetemalten är ej obligatorisk, äkta vara kan innehålla 0-20 % dylik.

      Kalciumkloriden kan nog bidra, men viktigare är nog en bra jäsning och övrig hantering för att undvika bismaker som blir extra tydliga i ett sådant här subtilt öl.

      Radera
  3. Brukar du tappa över dina sval/kalljästa öl till ett sekundärkärl när du skall kallagra?

    Vad tyckte du om min Brett B 3-APA föresten? // Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tappar om av två skäl:
      1. För att återanvända jästen
      2. För längre jäsning/lagring, typ över tre veckor eller så.

      I detta blev det omtappning p.g.a. kriterium 1.

      Radera
  4. Hej,

    Försökte mig på ditt recept ovan.
    OG 1050 men nu efter två veckor har jag FG 1020. Vilket är det högsta FG man kan hålla vid tappning? Hur bör jag gå framåt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl egentligen inget högsta FG, men 60 % skenbar utjäsning är ganska klent för en kölsch. Men om FG har stabiliserat sig är det bara att acceptera och flasktappa. Uppenbarligen har inte jästen varit i toppform.

      Radera
  5. Något lägre idag 1018 men imorgon måste den tappas annars blir den liggandes över tre veckor innan jag har tid.

    Enligt vad jag förstått så borde resultatet bli ett svagare öl med mer sötma. Försöker ta lärdom av detta och undrar finns det någon möjlighet att en del av det kvarvarande sockret omvandlas till alkohol eller är det var det är nu? Sedan undrar jag även över primningen vad bör jag sikta på att lägga min Kölsch på 2, X till 2,X
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt den bli liggandes i över tre veckor.

      Radera
  6. Försöker ta lärdom av detta och undrar finns det någon möjlighet att en del av det kvarvarande sockret omvandlas till kolsyra skulle det stå...

    SvaraRadera