torsdag 23 maj 2013

Bryggsäsongen 2013/2014



En hektisk bryggsäsong avslutades 9 maj med att bära ner utrustningen efter bryggningen av spökölet. Från september i fjol har jag bryggt två ordinarie Fabrikör-öl per månad, och utöver detta fyra p-lambikar samt en experimentbrygd. Det ska faktiskt bli skönt att ta ett långt uppehåll från bryggningen under sommaren, och under nästa bryggsäsong kommer jag att brygga lite färre satser. Jag kommer brygga varannan månad, tre öl åt stöten.

En del gamla favoriter kommer därmed inte bryggas kommande säsong. Det blir varken någon vintervärmare eller brunporter för kalla dagar. Ej heller blir det någon lagerölsbryggning under senhösten och därmed ingen dubbelbock. Jag skippar även det traditionsenliga single hop-ölet inför sommaren och dess efterföljande dubbel-ipa. Men en hel del annat gott blir det i stället.

Oktober:

Här blir det belgiskt, vilket är min favoritklass av öl att brygga. Jag när lite planer på att försöka odla upp S:t Bernardus-jäst från flaska, då detta enligt mig och många andra kanske är den bästa belgiska jästen. Som tänkbara alternativ har jag Achouffe- eller Westmallejästen. De öl jag tänkte ge mig på är följande.
  • Bälgoblond, d.v.s. en normalstark belgisk blond/blonde i samma anda som exempelvis Leffe Blonde.
  • Bälgostout, en imperial stout/porter med belgisk jäst.
  • Quasi-lambik eller "halvt spontanjäst" öl, vilket innebär att jag ska försöka odla upp mikroorgansimer från min lokala omgivning och sedan tillsätta vörten efter ordinarie kylning.
December:

För denna månad har jag ännu ej bestämt mig för huruvida jag ska göra några ordinarie Fabrikörn-brygder, och i så fall vad. Sannolikt blir det ytterligare något belgiskt i så fall. I övrigt har jag planerat
  • Jästexperiment, troligen en jämförelse mellan olika jästemperaturer.
  • Pseudolambik, denna gång ska jag förmodligen återanvända bottensatsen från sats 2 (Cantillon)
Februari:

Under februari månad brukar det vara en perfekt temperatur i min källare för överjästa tyska öl. Denna månad blir det därför
  • Kölsch, troligen en lite humligare variant som sist
  • Dubbelsticka, en starkare variant av en Sticke.
  • Pseudolambik
April:

Här återvänder vi till Belgien för en vit månad och brygger
  • Vitöl, en belgisk Wit
  • Vit-ipa, extra stark och välhumlad Wit och troligen utan koriander och andra kryddor
  • Pseudolambik

3 kommentarer:

  1. jisses vilken framförhållning!! Ett helt år kors!

    Själv vet jag knappt vad jag ska brygga ens medan mäskvattnet värms upp.
    Gillade artikeln i medlemstidningen som handlade om Belgisk Tripel. Mycket inspirerande. Jag gillar också Belgisk öl och kämpar på med att få dem så bra som jag kan. Lyckades få 42 poäng för en av mina.
    Kommer hålla koll på din blogg för det verkar som du sitter inne på lite skit om att brygga Belgare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick du 42 poäng så har jag nog inte mycket att lära dig om att brygga belgare...men håll recepten enkla och fokusera på jästval och -hantering är väl mitt främsta budskap.

      Radera
  2. Skall i sedvanlig ordning bli intressant att följa!

    /Peter

    SvaraRadera