lördag 1 januari 2011

Brygd #72: NZ Extra IPA


Var går gränsen mellan ipa och dubbel-ipa? Vad gäller alkoholstyrkan skulle jag säga någonstans i intervallet 7-8 %. I detta intervall finns det några öl med benämningen "Extra IPA", och via Systembolaget har vi fått lära känna Sierra Nevada Torpedo Extra IPA samt vår inhemska Mohawk Extra IPA. På RateBeer hittade jag totalt 6 öl med denna beteckning.

Jag fick själv lust att göra en egen tolkning av "Extra IPA" i samband med min numera traditionsenliga NZ-serie, alltså öl bryggda med humle enkom från Nya Zeeland. Jag siktar på ett öl med lite lägre alkoholhalt än en dubbel-ipa, och lägre beska, men med en ordentlig humlearom.

De humlesorter jag använde denna gång var som tidigare pacific gem och riwaka, och dessutom nelson sauvin. Dessa användes i lika delar vid alla humlegivor, och denna blandning refereras nedanför som "NZ-mix".

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1072
  • FG 1015
  • Abv 7,5 %
  • BU 80
  • SRM 10 (djupt bärnstensfärgad med dragning åt orange)
Malt:
  • 5 kg pale ale-malt
  • 1 kg ljus karamellmalt (CaraVienne)
Infusionsmäskning vid 66 C i en timma.

Humle:
  • 30 g NZ-mix, 60 minuter
  • 50 g NZ-mix, 20 minuter
  • 100 g NZ-mix, vid kokslutet
  • 120 g NZ-mix, torrhumling
Total koktid 90 minuter.

Jäst:
  • Jäsning vid 17-18 C med Danstar Nottingham i 8 dagar
  • Efterjäsning vid 17-18 C i 7 dagar
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter före kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med strösocker, 5 g/l
Bedömning (14/1):

Grumligt bärnstensfärgad med smutsvitt skum. Grumligheten förvånar mig lite; delvis kan den förklaras med mängden humle, men så här grumliga brukar inte mina humlebomber vara. Nåväl, den är ju bara en vecka gammal, tiden brukar ju göra sitt för klarheten. Frisk fruktig humlearom med tropiska frukter, krusbär, björnbär, en lite träig ton (från Pacific Gem) samt en aning (högre?) alkohol. Medelfyllig, bra kolsyra. Ganska torr med en behaglig men aningen jordig beska. Gott, rätt och slätt.

Fabrikörn's vs. Mohawk Extra IPA:

Eftersom Sierra Nevada Torpedo-flaskorna har varit lite humletrötta på sistone (bäst före mars 2011, vilket tyder på att de är 10 månader gamla, lite väl mycket) kör jag med den delvis bespottade Mohawk Extra IPA i stället. Själv har jag tidigare gillat denna väldigt mycket.

Mohawk är ljusare och helt klar, skummen är likartade med en lite gulaktigare nyans hos Fabrikörn's.
Aromen hos Fabrikörn's är mycket humlefräschare än hos Mohawk; jag minns den sistnämnda som mer humlestinn än så här. Dessutom har Mohawk en lite fenolisk ton som påminner en aning om vissa av Nynäshamn-ölen. Å andra sidan har Fabrikörn's lite alhoholiska toner som framträder mer tydligt vid jämförelse.

Likartad munkänsla, torrhet och beska.

Fabrikörn's vinner på den fräschare humlearomen, trots de där lite finkelaktiga tonerna. Hoppas de klingar av med tiden.

Fabrikörn - Omvärlden 5-7 således.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar