onsdag 14 april 2010

Brygd #62: Pils


En av mina favoritölstilar är tysk pilsner (pils). Helst ska den avnjutas på plats någonstans i Tyskland, gärna en solig dag på en uteservering. En välgjord pils är torr med en ren sädig maltton, örtig humle samt en märkbar och aningen kantig beska.

För att få rätt slags burdusa beska i sin pils bör man brygga i hårt vatten. Göteborg har som bekant mjukt vatten, men det går att korrigera genom att tillsätta lämpliga salter till sitt bryggvatten. Eftersom det är små mängder det handlar om (i storleksordningen ett gram) så har inte min köksvåg tillräcklig precision för att väga upp rätt mängd salter, och följaktligen har jag dragit mig för att vattenjustera mitt bryggvatten. Detta är väl dock nästa steg i min utveckling som hembryggare.

Jag har alltså försökt brygga en pils med mjukt vatten, och det finns egentligen ingen anledning till att det inte skulle bli ett gott öl, även om den hårda tyska känslan kanske inte riktigt kommer infinna sig.

Data:
  • Satsstorlek 24 l
  • OG 1050
  • FG 1012
  • Abv 5,0 %
  • IBU 40
  • SRM 3 (halmgul)
Malt:
  • 5 kg pilsnermalt
Infusionmäskning vid 67 C i 60 minuter, vid slutet hade temperaturen sjunkit till 65 C.

Humle:
  • 20 g perle, 60 minuter
  • 40 g tettnanger, 30 minuter
  • 60 g tettnanger, 5 minuter
Total koktid 90 minuter.

Jäst:
Jäsning med Saflager W-34/70
  • vid 8-12 C i drygt två veckor
  • kallagring i en vecka vid 4 C.
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter före kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med druvsocker, 4 g/l
Bedömning (15/5):

Ljust gul, väldigt klar och fin, lite klent vitt skum. Ren maltig smak med gräsig och örtig humle. Lätt kropp utan att vara vattnig, låg kolsyra. Ganska torr med markerad beska som hänger kvar länge. Gott, men som sagt, den där riktigt tyskt kantiga beskan vill inte riktigt infinna sig. Lite klen kolsyra också, 4 g/cl är inte så mycket men den tappades lite halvkall också.

Detta är dock ett öl som lätt kommer gå åt under sommaren.

3 kommentarer:

  1. Jag bokar härmed upp mig på ett par flaskor :)

    Brukar man inte säga att mjukt vatten är bra till ljus lager? Säkert olika vatten i olika delar av Tyskland i och för sig.

    SvaraRadera
  2. Jo, normalt sett vill man ha mjukt vatten till en ljus lager, man kan då ha i mer humle och får en mjukare beska. Men tyskarna har mer eller mindre hårt vatten, lite mindre hårt söderut tror jag men fortfarande hårdare än hos oss. Och då blir pilsnern just lite hård och kantig i beskan.

    Vilket jag som sagt tycker kan vara väldigt gott.

    SvaraRadera
  3. Traditionell Tysk Pilsner bryggs som sagt i vatten rikt på sulfater, vilket ger en mer makerad upplevd, lite hård och kantig, beska.

    Fredrik, mät upp salter för större mängd vatten i en liter vatten, sedan portionerar du upp lämplig mängd för ditt aktuella bryggvatten.

    SvaraRadera