tisdag 27 april 2010

Brygd #63: Grosspils


På jästkakan från bryggningen av min tyska pilsner valde jag att brygga en lite starkare och beskare pilsner, eller Imperial Pilsner som det ibland kallas. Detta är en relativt ny (och ovanlig?) ölstil; mitt första smakprov var Samuel Adams Imperial Pilsner som jag tyckte var fantastiskt god. Därefter provade jag Mikkeller Draft Beer som visserligen också var god, men som inte kändes så pilsneraktig, förmodligen var det mest amerikansk humle i den. På SM i hembryggning i lördags fick jag prova ytterligare en variant som inte var så oäven.

Jag valde att köra nästan enbart med pilsnermalt, lite wienermalt fick följa med enbart för att jag ville göra slut på det. Som humle valde jag att blanda perle, saaz och hallertauer mittelfrüh; den senare används i kopiösa mängder i just Samuels Adams-versionen.

Data:
  • Satsstorlek 22 l
  • OG 1079
  • FG 1013
  • Abv 8,7 %
  • BU 65
  • SRM 6 (djupt gyllengul)
Malt:
  • 7 kg pilsnermalt
  • 1 kg wienermalt
Infusionsmäskning i en timma vid 65 grader, vis slutet hade temperaturen sjunkit till 64 C.

Humle:
  • 30 g perle, 60 minuter
  • 30 g perle, 30 minuter
  • 20 g saaz, 30 minuter
  • 20 g hallertauer mittelfrüh, 30 minuter
  • 20 g perle, 5 minuter
  • 40 g saaz, 5 minuter
  • 40 g hallertauer mittelfrüh, 5 minuter
  • 40 g saaz, torrhumling
  • 40 g hallertauer mittelfrüh, torrhumling
Total koktid 90 minuter.

Jäst:
Jäsning med Saflager W-34/70
  • vid 8-14 C i 15 dagar.
  • kallagring vid 5 C i 7 dagar.
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med druvsocker, 5 g/l.
Bedömning (15/5):

Gyllengul med ett lite klent skum. Örtig, blommig, och lätt fruktig humle dominerar. Mittelfrüh bidrar med rustika jordiga toner som jag har svårt att beskriva riktigt, men jag känner igen dem från Samuel Adams version. Medelfyllig med låg kolsyrenivå. Rejäl men inte överväldigande beska. Mycket gott, men om jag gör om detta öl ska jag nog enbart köra med saaz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar